torstaina, helmikuuta 24, 2005

Autoajatelmia

Ilta-Sanomissa oli eilen (23.2.) Pasi Jaakkosen juttu siitä, mitkä automerkit joutuivat eniten onnettomuuksiin v. 2001-2003 vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan. Jutun näkökulma oli lähinnä vahinkopainotteinen, ts. kuinka monia kolareita autoille sattuu toisiinsa nähden. Ihmisuhrien määrä kuitattiin muutamalla sanalla, vaikka yllättävästi ne eivät korreloineet juuri millään tavalla onnettomuuksien määrään. Toisille autoille siis sattuu vaarallisempia onnettomuuksia kuin toisille.

Onnekkaassa häntäpäässä oli Peugeot 505, vaikka yllättäen oli onnettomuuksien lukumäärän suhteen aika kärjessä 19. sijalla prosentilla 3,8 (ts. merkille sattuu keskimäärin 3,8 onnettomuutta 100 autoa kohti), mutta uhrien lukumääränä vain 2 (sekä loukkaantuneet että kuolleet samassa luvussa), symppis vanha kuplavolkkari vihonviimeisenä (136.) onnettomuuslistalla 0,8 prosentilla ja neljällä uhrilla. Uhrien lukumäärässä kärjessä olevalla Nissan Sunnylla taas listasija oli 72. ja onnettomuusprosentti 3,0, mutta uhrien lukumäärä – huh huh! – 181 kpl. Aikamoinen ero!

Turvallisemmasta päästä tuntuivat olevan sekä Pontiac (57. sija, onnettomuuksia 3,2%, 1 uhri) että Ford Taunus (117. sija, 2,5%, 1 uhri), siispä voitaisiin ajatella että auton hinta ei välttämättä ole merkittävä tekijä. Kalliita ja halpoja autoja löytyy molempia molemmista päistä.

Automerkkejä, joiden uhriluku oli yli sata, löytyi listalta 9 kpl.

181 uhria, Nissan Sunny (72. sija, 3,0%)
179 uhria, Toyota Corolla 87-91 (65. sija, 3,1%)
121 uhria, Opel Astra, Zafira (73. sija, 3,0%)
120 uhria, Mazda 232-85 (53. sija, 3,2%)
119 uhria, Opel Kadett (29. sija, 3,5%)
108 uhria, Opel Vectra (48. sija, 3,3%)
104 uhria, Ford Escort 80-89 (35. sija, 3,4%)
103 uhria, Volkswagen Golf 83-90 (61. sija, 3,2%)
101 uhria, Honda Civic (23. sija, 3,6%)

Aika lähelle synkkää kärkeä sijoittuivat Toyota Corolla 83-86 90 uhrilla (sija 51, 3,3%) ja Toyota Carina A60 89 uhrilla (sija 60, 3,2%). (Toyota Corolla oli muuten ostetuin automerkki tammikuussa 2005, tiesittekö?) Vertailun vuoksi kerrottakoon että näin äkkiseltään laskettuna uhrien lukumäärän keskiarvo listalla oli 45,5.

Jos siis ostaisin juuri autoa (mitä en tee, koska kuljen julkisilla kulkuvälineillä), hankkisin mieluummin Suzuki SJ Samurain (1,5%, 2 uhria), Talbot Horizonin (2,5% 2 uhria) tai Mercedes Benzin (2,8%, 2 uhria) – paitsi 201-mallin (24 uhria) – kuin esimerkiksi Opel Astran tai Nissan Sunnyn. Turvallisemmasta päästä on myös vanha kunnon Chevy (3,5%, 2 uhria).

Onnettomuuksia sattuu – mutta mieluummin monta peltikolaria kuin yksi kuolonkolari, eiks je?

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Onkoa noissa onnettomuuslaskelmissa otettu huomioon se, että toiset automerkit ovat yleisempiä kuin toiset? Nissan Sunnyja ja Toyota Corolloja kun on Suomen teillä paljon enemmän kuin Suzuki SJ Samuraita tai Talboteja - en ole vm. automerkistä ikinä kuullutkaan...

Anonyymi kirjoitti...

-Tulipa mieleeni, että mikä mahtanee olla Toyota Corolla-kuskin profiili? Edullisen (?)auton kuljettaja on todennäköisesti parikymppinen kaveri jolla on kaasujalka herkässä,..Ja mitä tulee autoturvallisuuteen, siitä saamme kiittää Suomen mielenkiintoista veropolittiikkaa jonka seurauksena tässä maassa on Euroopan vanhin autokanta..! Tiesittekö, että edes Kreikassa ei ajeta niin vanhoilla ja saastuttavilla autoilla kuin Suomessa?! -Kannattaisikohan joskus äänestää,tai jotain.

t. ajelee Toyta Carinalla(kin)

 
Clicky Web Analytics